چرا مصرف بیشتر حبوبات اهمیت دارد؟

چرا مصرف بیشتر حبوبات اهمیت دارد؟

حبوبات ازمنابع مهم غذایی سرشار ازپروتئین برای تغذیه انسان به صورت مستقیم و غیرمستقیم خصوصاً برای بخش عظیمی از جمعیت کم‌درآمد جهان محسوب میشود. میانگین سرانه مصرف حبوبات در جهان در حدود 14 کیلوگرم  و در برخی از کشورها به بیش از 40 کیلوگرم می‌رسد. این مقدار برای کشور ایران درحدود 7.8 کیلوگرم برآورد شده است که نشان می‌دهد مصرف این مواد خوراکی علی‌رغم ارزش غذایی بالایی که دارند و با توجه به کمبود پروتئین درجامعه ما سرانه مصرف بسیار کمتر ازمتوسط جهانی است. حبوبات از نظرکلسیم، فسفر، آهن، منگنز، روی و بسیاری دیگر از عناصرمعدنی مورد نیاز بدن غنی هستند. علاوه برآن حبوبات از منابع با ارزش تامین کننده پروتئین بدن بشمار می‌روند و جایگزین بسیار مناسبی برای انواع پروتئینهای حیوانی می‌باشند. همچنین این مواد غذایی از لحاظ تامین ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری بدن مورد توجه قرار می‌گیرند. بطوریکه حبوبات حاوی مقادیری کاروتئین، ریبوفلاوین، اسید اسکوربیک و نیاسین و سایر ویتامینها می‌باشد.

برخی از مهمترین خواص حبوبات 

- در مقایسه با انواع گوشت ارزان و در دسترس‌تر است.

- هضم و جذب حبوبات آسان‌تر است.

- حبوبات گروهی از مواد غذایی می‌باشد که در صورتی که همراه با غلات مصرف شونداز جهت ارزش غذایی دارای پروتئین همسان با پروتئین گوشت می‌باشد.

- پروتئین حبوبات در صورت مخلوط با غلات، تأمین کننده تمام اسیدهای آمینه ضروری مانند گوشت است.

- کلسیمی که در حبوبات وجود دارد در ارتقاء مقاومت استخوان‌ها و کاهش خطر پوکی استخوان مؤثر است.

- حبوبات حاوی مقادیر بالای فیبر است. فیبر با کاهش جذب مواد قندی و چربی غذا خطر بروز دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، اضافه وزن و چاقی را کاهش می‌دهد، هم چنین شانس ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش مثل سرطان کولن را کاهش می‌دهد.

- منبع خوب آهن است و همراه با مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C و افزایش جذب آن به پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن کمک می‌کند.

- سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها است.

- در مقایسه با گوشت ، کلسترول موجود در حبوبات صفر می‌باشد. بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی دارد.